Emma Slade je autorkou knihy Volnost (v originále Set Free, kterou u nás vydalo v roce 2018 nakladatelství Omega), kde popisuje svůj životní příběh, ve kterém se pod vlivem násilné události proměnila celá její osobnost. Emma opustila kariéru úspěšné bankéřky a vydala se na cestu buddhistické mnišky v Bhútánu, kde přijala klášterní jméno Pema Deki.
Vždy mě zajímaly sochy meditujícího Buddhy a vše, co by taková praxe mohla zahrnovat. K formálnímu náboženství a jeho institucím jsem ale byla do značné míry skeptická. Vyrostla jsem se silným zájmem o feminismus a rovnost pohlaví a zjistila, že toto často bývá v náboženských institucích problém.
Řekla bych, že ze všech náboženských a filozofických tradic byl buddhismus vždy ten, který mě nejvíc oslovoval. Spojila jsem si ho s dosažením míru, což jsem intuitivně cítila, že by bylo dobré. V mladším věku pro mě bylo docela těžké pochopit obrazy Ježíše na kříži, jak trpí v bolestech. Zobrazení ústředních postav těchto náboženství – Ježíše a Buddhy mi připadala zcela odlišná – jeden duchovní v bolesti, zatímco druhý v klidném stavu. Samozřejmě, že teď chápu složitost těchto reprezentací, nicméně takto se mi to jevilo, když jsem vyrůstala.
V mém životě se stalo mnoho věcí, které mě nakonec přivedly k himálajskému království Bhútán. Setkání s opravdovým buddhistickým učitelem, který se později stal mým lámou, vnímám jako vyvrcholení předcházejících událostí, jakou bylo přepadení v Jakartě a taktéž studium jógy a meditace.
Přechod z běžného života ke klášternímu je velký závazek. Ano, musíte dodržovat sliby i celibát a zasvětit svůj život tomu, abyste se ve svůj prospěch i ve prospěch všech bytostí osvobodili od duševních strastí jako je hněv, chamtivost a připoutanost. Jsou také zakázány všechny omamné látky. Mnišky mohou pobývat v klášterech (v gompách) nebo na jiných místech. Abyste mohli pokračovat po cestě klášterního života, musíte mít strukturu a soubor praktik a meditací, ve kterých je třeba pokračovat, a to bez ohledu na životní situaci.
Každodenní rituály a zvyky mnišek budou v bhútánských klášterech do značné míry stejné, ale konkrétní modlitby nebo studované texty mohou vykazovat některé specifické charakteristiky, závislé na místě a typu kláštera. Ranní modlitby začínají kolem půl šesté ráno a večerní kolem páté odpoledne. Mezi tím je čas na studium a další činnosti, jako je péče o svatyni, výroba máslových lamp, péče o zahrady a provádění obvyklých úkolů, jako je pomoc s jídlem a udržování pořádku.
Pro mnišku je celibát požadavkem a musí jej slíbit. Je velmi důležité zmírnit touhy, bez toho se nepohne dál.
Pokud se mniška rozhodne, že se vrátí z klášterního života do běžného, může to obnášet zaplacení malého poplatku klášterní instituci. Poté, co se vrátí k běžnému životu, je nepravděpodobné, že by byla znovu přijata do kláštera v Bhútánu. Větší flexibilita v tomto opatření může existovat v jiných zemích světa.
Řekla bych, že mniši mají dominantnější postavení, i když se to postupně mění. V bhútánské komunitě jsou respektovány všechny kláštery.
OYHTB vznikla z jednoduchého projektu a nyní je registrovanou britskou charitou. Má tři cíle: poskytnout přístřeší, vzdělávání a lékařskou pomoc dětem v nejtěžších podmínkách. Pomohli jsme vybudovat účelovou školu se speciálními potřebami ve východním Bhútánu, sponzorovali jsme mnoho dětí ve venkovských oblastech, aby mohly do školy chodit, pomohli jsme vyškolit specializované učitele a do mnoha škol přinesli systémy filtrů čisté vody. O naší činnosti se můžete více dozvědět na www.openingyourhearttobhutan.com, případně nás tam i podpořit. Pokud se chystáte do Bhútánu a chcete vidět naši práci, dejte nám vědět!
Můj život je v posledních letech velmi odlišný, protože jsem se vrátila do Velké Británie a nemohla zpět kvůli pandemii. Jistě si umíte představit, jak moc se těším, až se do Bhútánu vrátím. Na pobytech provádím kombinaci meditační praxe a studia určitých klíčových textů, které musím zvládnout. Čas strávený na retreatu je velmi prospěšný a díky jeho jednoduchosti, obvykle v poměrně prostém prostředí, je velmi očistný. Obvykle se retreaty provádějí na vzdálených místech, kde vám příroda umožňuje učit se ze stromů, oblohy a zvuků zvířat.
Ne, nic takového jsem nikdy nepodstoupila.
Po celém světě existuje mnoho buddhistických center. Obrovskou knihovnu učení o buddhismu najdeme i na internetu. Dnes je tedy mnohem jednodušší najít o buddhismu informace a propojit se s podobně smýšlejícími lidmi, než to bylo v době, kdy jsem dospívala já.
Samozřejmě je důležité mít správného učitele. Ten může pomoci každému, kdo má o klášterní život vážný zájem.
Pochopitelně, ale tyto věci prostě vyžadují čas a je tam klíčový učitel. Ostatně, zahlceni se můžeme cítit v mnoha různých životních situacích. V takovém případě je vždy nejlepší relaxovat a dát věcem čas.
Moje každodenní praxe je krátká verze meditace ngöndro, následovaná jednoduchou úrovní meditace mahamudra. Také pravidelně dělámsádhanu Čenrezigova soucitu, kterou sdílím i se svými studenty.
Vnitřní klid se v průběhu času zvyšuje, ale přesto stále může přicházet i odcházet! Mnoho věcí nás na této cestě testuje, abychom jim čelili a používali buddhistické učení a praktiky, čímž postupně získáváme větší soucit a moudrost.